آبشناس در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

روابط ایران و قطر را  روز به روز صمیمی‌تر می‌شود/ صادرات یک و نیم میلیون بشکه نفت

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت: روابط ایران و قطر را  روز به روز صمیمی‌تر و بهتر می‌شود. از ۴ میلیون بشکه نفت تولیدی، طبق گزارش‌ خود رسانه‌های غربی یک و نیم میلیون بشکه صادر می‌کنیم.
کد خبر: ۹۴۱۶۹۲۳
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳


روابط ایران و قطر را  روز به روز صمیمی‌تر می‌شود/ صادرات یک و نیم میلیون بشکه نفتعماد آبشناس کارشناس مسائل منطقه‌ای و بین المللی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص مناسبات و تعاملات مشترک سیاسی اقتصادی قطر و ایران گفت: روابط ایران و قطر بعد از محاصره قطر توسط کشور‌های عربی  که خود را برادر قطر می‌دانستند، موجبات این شده است که روابط ایران و قطر بسیار صمیمی شود.

وی با بیان اینکه کشور‌ قطر متوجه شده  که ایران تنها همسایه‌ی است که می‌توانند رویش حساب باز کند، ادامه داد: یعنی قطری‌ها روی کشور‌های عربی به اصطلاح برادر نمی‌توانند حساب باز کنند وممکن است که این کشور ها  از اسرائیلی‌ها بدتر برخورد کنند.  در دوران محاصره قطر مشاهده کردیم که همین کشور‌های همسایه به اصطلاح برادر چه بلا‌هایی سر مردم و قطر آوردند.

این کارشناس مسائل بین الملل روابط ایران و قطر را  روز به روز صمیمی‌تر  خواند و گفت: مشاهده می‌کنیم که اولین سفر جناب آقای رئیسی به یک کشور عربی، به کشور قطر  انجام می‌شود و همین نشان می‌دهد که ایران هم اهمیت زیادی برای قطر قائل می‌شود.


آبشناس مطرح کرد: از لحاظ اقتصادی منابع گازی مشترکی با قطر داریم و هم اکنون بحث ایجاد یک تونل زیر دریایی میان قطر و ایران است. با احداث این تونل کل جزیره عربی از طریق ایران و ترکیه به اروپا متصل می شوند که این مسئله می تواند  هم در  ایران و  هم در زمینه جابجایی انرژی به سمت اروپا یک تغییر ژئوپلیتیک ایجاد کند.


وی با اشاره به تلاش قطر برای میانجیگری بین  ایران و آمریکا، تصریح کرد:  این چیزی نیست که مخفی باشد و قطری‌ها در مسائل تبادل زندانی‌ها ورود کرده اند، اما متاسفانه آمریکایی‌ها  در لحظه آخر ترسیدند که اقدامات را انجام دهند و  پول ایران را آزاد کنند، اما  در داخل آمریکا به مشکل داخلی برخورد کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد: انرژی که هم اکنون اروپا از روسیه دریافت می‌کند، انرژی بسیار ارزان است که امکان جایگزینی آن توسط کشور‌های دیگر وجود ندارد. یعنی عملاً اروپایی‌ها اگر بخواهند از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و یا آمریکا همان انرژی را تهیه کنند، حداقل باید دو الی سه برابر هزینه پرداخت کنند.


آبشناس با بیان اینکه ایران حدود ۴۰ سال است که در زمینه صنعت نفت و گاز آن طوری که باید سرمایه گذاری لازم را  انجام نداده است، ادامه داد: هم اکنون حداکثر توان تولید نفت  ایران ۴ میلیون بشکه نفت است. در زمینه گازهم قطری ها از حوزه‌های مشترک ما برداشت بیشتری می کنند.

وی اضافه کرد: از ۴ میلیون بشکه تولیدی نفت نهایتا ۲ میلیون بشکه را مصرف می‌کنیم که بتوانیم یک و نیم میلیون بشکه صادر کنیم.  طبق گزارش‌هایی که خود رسانه‌های غربی منتشر می‌کنند، هم اکنون در حال صادرات این مقدار نفت هستیم.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان افزود: ایران و قطر ترجیح می‌دهند که با روسیه در صادرات گاز همکاری کنند تا این که بخواهند با روسیه رقابت کنند، چراکه هردو کشور می‌دانند که این رقابت به نفع صادرکنندگان گاز نخواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار